Golyóstoll blog

Golyóstollakkal, tollbetétekkel, és egyéb irodaszerekkel foglalkozó blog azoknak, akiknek nem mindegy, mivel írnak.

Friss topikok

  • Antolion: Csak egy érdekesség: lehet, hogy véletlen, de a méltán ismert s 16 évadot megért CSI-sorozatban a ... (2024.04.02. 22:52) Teszt: Zebra F-301
  • golyóstoll: @Teréz_Pitykéz: Sajnos nem ismerek olyan zseléstollat, ami ebből a szempontból lényegesen jobb len... (2023.08.22. 22:03) Teszt: United Office Gel (LIDL)
  • golyóstoll: @Liu: Köszi a jelzést. Már én is találkoztam vele, de most a teljesség kedvéért bekerült az írásba... (2023.08.14. 22:50) Teszt és történet: ICO 70, ICO Scripto
  • golyóstoll: @Liu: www.volf-concorde.cz/eshop/163/kulickove-pero-concorde-classic-stribrne-4barevne.html?cookie... (2023.08.14. 22:45) Teszt: ICO Kaméleon
  • golyóstoll: Sic transit gloria mundi... (2023.03.10. 22:24) rOtring múzeum

Parker Jotter tuning, tollbetét vélemények (Olvasói írás)

2016.03.21. 07:13 golyóstoll

Mindig arra próbállak bátorítani Benneteket, hogy osszátok meg véleményeteket, tapasztalataitokat, hiszen ezért vannak a hozzászólások. Úgyhogy át is adnám a szót geza721 fedőnevű olvasómnak, aki a Parker Jotter-rel kapcsolatos hasznos tippet, illetve a QuinkFlow és PAX tollbetétekről formált véleményét osztotta meg:

Sziasztok! A Parker/Pax betét kocogás/kattogás/zörgésre nekem ez a módszer vált be. Igazából nagyon egyszerű, olcsó és hatékony eljárás. Azért írom le ilyen részletesen, mert megmutatni nem tudom és ne adja fel senki, akit zavar a probléma. Biztos vagyok benne, hogy sok embert zavar a toll kattogása - köztük engem is, főleg, ha én használom, de akkor is, ha más ír a környezetemben. Ráadásul a betét is instabil lesz, hiszen mozog és kevésbé lehet az írást koordinálni.

gezajotter1-500.jpg
A betét keskenyebb, alsó részére,amire ráilleszkedik a rugó, egy keskeny cellux csíkot ragasztok úgy, hogy ne érje teljesen körbe, hanem csak félig vagy 3/4-ed részig.

gezajotter2-500.jpg

Itt azért van felhajtva, bevágva a cellux, hogy ne érjen teljesen körbe a betéten, mert akkor nem lehet kinyomni a betétet. Illetve ha sikerül is kinyomni, nem lehet visszatolni. Ilyenkor vissza kell hajtani a cellux-csíkot és levágni egy kicsit belőle.

gezajotter3-500.jpg

Itt már le van vágva a felesleg.

gezajotter4-500.jpg

Természetesen a betét alsó részét teljes egészében be kell fednie a celluxnak, de az ne érjen körbe. Így kell kinéznie a végeredménynek, körberagasztva:

gezajotter5-500.jpg

Garantáltan nem fog kocogni. A gondot az okozza, hogy a betét nincs kellően alátámasztva (rugó, holttér stb), így alátéttel (ez lesz cellux-csík) ki kell támasztani. Én úgy csinálom, hogy két, három betétet megveszek, otthon "beállítom". Ha kifogyna, akkor csak kicserélem a "beállított, kocogásmentes" betétet.

Bármilyen más cserélhető betétes golyóstoll esetén a módszer sikeres. Pl. Uni-ball SA-S toll esetén nyugodtan körbe is lehet egy-két réteget ragasztani, és nem kotyog a betét. Igazából ennél a tollnál jöttem rá a módszerre, majd kipróbáltam a Parkernél is és bevált. Egyúttal fixálja is a betétet és nem mozog a hegye.

Kiegészítésként még annyit, hogy több Parker/Pax betéttel is kipróbáltam. Valamelyik betétnél (ugyanúgy, ahogy az Uni-ball SA-S betéteknél) akár körbe is érhet a cellux réteg, mert 3/4 résznél még picit kotyog, de már nem annyira - ezt tapasztalni kell. A lényeg, hogy a cellux-csík ne legyen annyira vastag, hogy akadályozza a betét kinyomását a nyomógombbal, ekkor kell visszafejteni a cellux réteget. Ezért érdemes otthon legalább két betétet beállítani és a tartalék betétet magánál tartani az embernek. A Pax betét pont olyan, hogy nem érhet körbe a cellux-réteg, mert nem lehet visszahúzni a betétet (a celluxréteg nem engedi). Parker betétnél körbeérhet a cellux-csík, több mehet rá. Valószínű a Pax és a Parker betét alsó átmérője nem teljesen egyforma hajszálpontosan. Illetve a Pax betét hegye jobban kiáll a tollból, mint a Parker hegye. Ez is minimális méretbeli különbségre utal.

Tollfüggő is a dolog, mert lehet az egyik tollban már jó, de a másikban kotyogni fog, mert a Jotterek között is van eltérés a rugó és a mechanika között. Viszont ha egy tollhoz "belőjük" a betétet, akkor működik a dolog. 

***

A Quinkflow betéthez annyt írnék, hogy nehezebb vele írni, mint a Pax betéttel. A Pax olyan, mintha hibridtintás lenne, vagyis nagyon gördülékeny az írás.  Viszont a Quinkflow-nak szebb a színe. A Pax nekem világos. Tapasztalatom alapján a 10 ezer méteres íráshosszt is megkérdőjelezném, mert kb két spirálfüzetet írtam tele - elég nagy betűkkel írok - és már ki is fogyott.

Én csak vékony tolltestű tollal vagyok képes írni. Pedig elég nagy a kezem. Lehet, hogy ezt szoktam meg, de a "modern" tollakkal nem tudok írni. Ezért is említettem az Uni-ball SA-S tollat, illetve még a Jetstream 101 is jó. De ezek kupakos tollak. A Jotter meg lazán elfér a tárcámban, bármikor elő tudom venni.

A Parker betét pedig véleményem szerint azért folyhat ki, mert ahogy elnézem, a betét vége hermetikusan van lezárva. A koronán nincs lyuk úgy, mint a Pax-on. A tartályban a nyomás nem tud kiegyenlítődni és a hőmérséklettel együtt változik a nyomás (nő vagy csökken) is.

p = V x T

p: nyomás, V: térfogat, T: hőmérséklet

Ezek arányosak egymással. Ahhoz, hogy az egyenlőség fennálljon, ha az egyik tényező változik, a másiknak is változni kell.

Hasonló elvek miatt szivárog a töltőtoll a magasban pl. repülőn. Odafent megváltozik a nyomás és ez hatással van a töltőtollban lévő tintatartály nyomására, ami zárt rendszerben van. A tinta pedig a hegy felé távozik. Nem úgy mint a golyóstoll, aminek (általában) nyitott a vége és ki tud egyenlítődni a nyomás. Szerintem ezért folyik ki a Parker betét.

Egyébként ha már kifolyt a Parker betét, akkor olcsóbb arcszesszel is ki lehet tisztítani. Szerintem egyszerűbb beszerezni. Én csináltam már úgy. Vagy bármilyen töményebb alkohollal, mivel univerzális oldószer (olajjal, vízzel elegyedik) és oldja az olajalapú golyóstoll tintát. Esetleg még aceton is jó lehet,de az nagyon büdös.

7 komment

Címkék: parker pax olvasói quinkflow jotter belefolyt

A bejegyzés trackback címe:

https://golyostoll.blog.hu/api/trackback/id/tr138506216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ace22 2016.05.26. 10:08:02

A Pax és a Quinkflow között a SCHMIDT betéttel vannak jó tapasztalataim. Könnyen ír, több nap után is azonnal fog és barátságos az ára. Tartósságról, alacsony nyomáson való szivárgásról még nincs vele tapasztalatom.

Kotyogáselhárítás: ha a cellux esetleg túl vastag lenne egy kicsi, de zavaró hézaghoz, nekem a színtelen lakk jött be. Nem ráfújni, nehogy a golyósra is jusson a lakkból, hanem vattapamacsra fújva, és azzal finoman körbekenve működik a dolog.

golyóstoll 2016.05.31. 08:20:52

@ace22: Hol sikerült Schmidt tollbetétet vásárolnod?
Köszi a tippet a lakkról, eszembe sem jutott volna.

ace22 2016.05.31. 13:15:38

Kértem a disztibútortól (helit innovative Bueroprodukte GmbH)

Ha tesztelni akarod itt a blogon, fel tudok párat ajánlani a nemes célra különböző fajtákból.

kirkkapitany 2016.08.03. 10:39:25

engem is nagyon zavar ha lötyög a betét. én a másik oldalon tuningolom, a toll végén a nyílást. bondic uv ragasztóval. persze óvatosan.
kb 30 éves koromig nem írtam golyóstollal, csak ha nagyon muszáj volt. így találtam rá először a marlen p900BB betétre (parker/G2 típusú), utána a faber castell B, majd a tökéletes a schmidt p900B lett. ezzel úgy lehet írni, mintha festenél, nem kell rányomni a papírra. és elég lapos szögben tartom a tollat, ezért az átlagos betét nekem mindig karcol. kíváncsiságból vettem parkert illetve más márkákat, de borzasztóan nagyon csalódtam a minőségben.
ezen kívül a montblanc B, a lamy B és a caran d'ache L betétet szeretem használni, ezekkel szinte ugyanúgy tudok írni, ahogy "rendes" tollal teszem. :-)

pagrus 2016.11.30. 17:40:45

A legutóbb vásárolt Senator G2 "Parker" betét (kék) nem vált be, meglepően hamar kifogyott.

Merényi Károly 2017.01.02. 17:54:58

Ötletes a cellux, de inkább a lakkot tervezem kipróbálni. Egyenlőre 39 db Jotterem van. 1-2 Pax, néhány Schneider és néhány F-es Parker betétet használok. Ami viszont nagyon bejött az az F-es Ico Silver. Szépen illeszkedik, könnyedén ír és gombokért árulják...

segélyvonókészülék 2018.06.06. 21:28:49

Lőjetek le, de szerintem a jotter (és reinkarnációi) sexepilje a kotyogás, az hozzá tartozik, mint fröccshöz a buborék. :)
Egyszer valamelyik betéttel elhallgatott, szétszedtem, kiderült, hogy a betét szárának vékony része kissé ferde, és amiatt. Addig görgettem az íróasztalon, hogy visszaközpontosítsam, míg sikerült eltörni. Aztán vettem egy másik betétet, amivel újfent produkálta a kotyogást, így megnyugodhattam. :)
süti beállítások módosítása