Golyóstoll blog

Golyóstollakkal, tollbetétekkel, és egyéb irodaszerekkel foglalkozó blog azoknak, akiknek nem mindegy, mivel írnak.

Friss topikok

  • golyóstoll: @Teréz_Pitykéz: Sajnos nem ismerek olyan zseléstollat, ami ebből a szempontból lényegesen jobb len... (2023.08.22. 22:03) Teszt: United Office Gel (LIDL)
  • golyóstoll: @Liu: Köszi a jelzést. Már én is találkoztam vele, de most a teljesség kedvéért bekerült az írásba... (2023.08.14. 22:50) Teszt és történet: ICO 70, ICO Scripto
  • golyóstoll: @Liu: www.volf-concorde.cz/eshop/163/kulickove-pero-concorde-classic-stribrne-4barevne.html?cookie... (2023.08.14. 22:45) Teszt: ICO Kaméleon
  • golyóstoll: Sic transit gloria mundi... (2023.03.10. 22:24) rOtring múzeum
  • bgakos: Kicsit vékony nekem a Jotter, nem kellemes vele írni, tudjátok esetleg, mennyivel vastagabb az XL ... (2023.01.05. 13:33) Teszt és történet: Parker Jotter

Normális tolltartó - lehetetlen küldetés?

2013.12.11. 07:38 golyóstoll

Ahogyan az eddigi cikkekből is kitűnhet, általában számos toll, és egyéb íróeszköz van nálam, amiket a táskámban tartok. Igazából messze nincs szükségem ennyire, de vannak kedvenceim, amiket egyszerűen szeretek kézbe venni, mindig van néhány, ami éppen tesztelés alatt van (ezekből születnek itt bizonyos írások), és nagyon szeretem, ha van választék, amikor valamit papírra szeretnék vetni.

tolltarto-500.jpgA kép forrása az idokapu.com

A mennyiség nem vészes, többnyire 3-8 darab írószerről van szó. Ezek elhelyezése viszont problémát okoz, és emiatt született ez a mai írás. Ugyanis elkezdtem azon gondolkodni, hogyan lehetne őket korrekt módon elhelyezni a jelenlegi megoldások helyett. Meglehetősen igénytelen módszer, ha a becses írószerszám a táska alján hányódik, és csak egy fokkal jobb, ha a spirálfüzet gerincébe, vagy esetleg nadrágzsebre van csíptetve. Az alapvető probléma, amit meg szerettem volna oldani, hogy a tollaim ne érjenek egymáshoz, és a dörzsölődés miatt ne sérüljenek meg, vagy váljanak viseltessé.

Rég elmúltak már az iskolás évek, így rövid gondolkodás után meglepő felfedezést tettem, miszerint egy TOLLTARTÓRA van szükségem. Ennek kiválasztása azonban lényegesen egyszerűbbnek tűnt elméletben, mint amilyennek a gyakorlatban bizonyult...

Az első típus, amit elvetettem, az egyébként népszerű bőr tolltartók, illetve tokok voltak. Bár külsőre szimpatikusak, és könnyen hordozhatók, a befogadóképességük a normális emberekre van kitalálva nem tűnt elegendőnek. A legtöbb ilyen tokba 1-2-4 darab toll fér bele. Ha nem rakod tele, akkor az írószerek elmozdulnak a tartóban, és így esetleg kárt tehetnek egymásban. Ha túlságosan megtöltöd, akkor esélyes, hogy összekarcolod a tollaidat.

Ezután a sikertelen kör után a további keresgélés helyett inkább összeírtam az igényeimet, amik a következők:

  • Ne legyen rajta olyan minta, ami miatt ciki ha más is meglátja. Komoly helyen nyilván nem fogom mutogatni, de nem hátrány, ha elfogadhatóan néz ki.
  • Férjen bele több dolog, mint amit most viszek magammal, például radír, töltőceruza, esetleg tartalék ceruzahegy. Néha kedvem támadhat ceruzával rajzolgatni.
  • Ne mozogjanak benne az írószerek szállítás közben.

Nem gondoltam volna, hogy ezek kifognak az összes papírbolton, áruházon és hipermarketen, amit az elmúlt hetekben meglátogattam.

Kezdjük a külcsínnel. Nyilvánvaló, hogy senki nem élt azzal a feltételezéssel, hogy normális épeszű felnőtt ember tolltartót fog vásárolni magának. Nem volt tervben, de a boltokban ízelítőt kaptam a ma népszerű összes, számomra ismeretlen rajzfilmfigurából. Amit eddig is ismertem, az Angry Birds, Pókember, Hello Kitty, Barbie, de a friss ismerőseim, a Bakugan, Verdák, Camp Rock, Monsters, Witch, Pucca, különböző tehénkék, pillangók, cicák, a szivárvány minden létező és elképzelhető színében játszó pónilovak valahogy nem az én világom. Ami után kutattam, az valami egyszínű, sötétebb darab, mivel a nonfiguratív mintákat sem tartom vállalhatónak az én koromban.

Folytassuk a kapacitással. A bőr tartók ugyebár a kis űrtartalom miatt estek ki. Úgy számoltam, hogy kb. 8 helyre lenne szükségem, ha ennél több van, akkor az sem gond, a tárterület nem vész el, rakok majd bele grafitceruzát, radírt, tartalék tintapatront. A legtöbb példány megfelelt ennek a kritériumnak, így ez bizonyult a legkönnyebb feltételnek.

Végezetül a stabilitás. Az eddigi igényeimnek megfeleltek a szütyő jellegű, cipzáros tolltartók, amelyekben viszont nincs mód az írószerek rögzítésére. Ezen kívül dühítően drágák voltak, ahhoz képest, hogy kb. egy A4-es méretű gyöngyvászondarabról van szó, illetve egy nyüves cipzárról.

Nos, olyat, ami mindhárom feltételnek megfelelt volna, nem találtam. Voltak elfogadható méretű és fazonú darabok, rózsaszínben, pónilovas mintával, egy kisebb vagyonért. Láttam semleges, sötétkék színű háromszög tartókat, amikben a rögzítés nem volt megoldott, "kokain áron". Akadtak elviselhető mintás, kisebb dobozok, amikbe maximum 2 tollat lehet kényelmesen elhelyezni.

Kínomban már az is eszembe jutott, hogy rendelek külföldről, ahol irtózatos választék van, és nem mindenki ugyanattól a néhány nagykereskedéstől rendel, ahol ha valami nem kapható, akkor az nem is létezik. Ezt azért vetettem el, mert az ilyesmit azért alaposan meg kell nézegetni, tapogatni megvásárlás előtt, főleg, ha az ember egy vagyont kifizet érte. Nem beszélve a szállításról.

Gyakorlatilag már majdnem feladtam a keresgélést, mikor egyik nap, egy hipermarketben mit sem sejtve megakadt a szemem egy nagy fém kosáron, amelyben a kiárusítás alatt levő, leárazott termékek között egy sajátmárkás, minta nélküli, sötétkék, emeletes tolltartó búslakodott.

Alaposabban megvizsgálva jöttem rá, hogy ez egy feltöltött tolltartó, így nem tudom kinyitni, és jobban szemügyre venni, mert be van csomagolva, felbontani meg bunkó dolog. Mivel az egész nem került 700 forintba sem, úgy döntöttem kockáztatok, és megvettem. A sajátmárkás termékből, és az árából ítélve nem vártam csodát, és ez be is jött.

tolltarto-varras2.jpg

Alapvetően a tolltartót a táskámban fogom hordani. Különösebben nem zavar, de a varrást szebben is megoldhatták volna. A fent látható igénytelen illesztés a felső, és az alsó oldalon is hasonló. Ezen kívül a belsejében semi sikerült egyetlen korrekt ívet sem elkészíteni az ázsiai munkásoknak. Nem vagyok elájulva a minőségétől, de remélhetőleg tartósabb lesz, mint amilyennek kinéz.

tolltarto-varras3.jpg

Fontos, hogy a tolltartót azért vettem meg, hogy a saját, minőségi írószereimet tartsam benne, így egyáltalán nem érdekelt, hogy mit raktak bele. Ennyi pénzért nyilván nem kiváló minőségű írószereket kap az ember, úgyhogy mindent kiszedtem, és egy az egyben el is raktam. (Könnyen jött, könnyen ment.) Azért a teljesség kedvéért mégis vessünk a tartalomra egy pillantást.

tolltarto-tartalom.jpg

Amit találtam:

  • 8 db színes filctoll. Ezeket ki sem próbáltam, nem használok ilyesmit.
  • 8 db színes ceruza. Idejét sem tudom, mikor színeztem utoljára, majd jó lesz a gyereknek.
  • 1 db golyóstoll. Rendkívül hitvány konstrukció, áttetsző műanyagból. Az a fajta, ami véletlenül roppantasz el, ha nem figyelsz. Ha leejted, garantáltan ripityára törik.
  • 1 db HB ceruza. Típusa ismeretlen, fehér műanyag fóliával van borítva, és hegyezetlen.
  • 1 db töltőceruza. A hegy adagolása bizonytalan, és a gomb felengedésekor, a kinyomott hegy jó részét vissza is húzza (?).
  • 46 db töltőceruza hegy, műanyag tartóban. Talán ezt fel tudom majd használni, de az eredeti tartóból ki kell szedni, mert az oldalán több milliméteres illesztési hézag van, amin simán kipotyognak a hegyek.
  • 1 db O-TEL-O MEH30 típusú PVC radír. Nem túl puha, inkább maradok a bevált típusoknál. Az egyetlen darab, amin van márkajelzés.
  • 2 db vonalzó: 14 cm derékszögű, 16 cm egyenes. Vékony, törékeny műanyagból. Inkább csak alibinek jó.
  • 1 db egylyukú műanyag hegyező.

Miután ezeket elpakoltam, elkezdtem feltölteni a tolltartót. Sajnos az első dolog ami feltűnt, hogy a rögzítő helyek ceruzára, és vékony filctollakra vannak méretezve, így például egy töltőtoll csak a nagyobb rekeszekben fér el (mondjuk a vonalzó helyén), a radírból pedig csak a 30-as méretű, hiszen gyárilag is ez volt benne. Ha minden rekeszbe normál vastagságú írószer kerül, a tolltartót nem lehet rendesen összecsukni, így bugyután fest. Ezért igyekeztem 1-1 hely kihagyással feltölteni.

Egyelőre semmilyen működésbeli problémával nem találkoztam, de ha széthullik, valószínűleg beszámolok majd róla, illetve az újabb keresési próbálkozásról is.

Frissítés: Széthullott, kb. 2 évet bírt. Még keresem az újat...

11 komment

Címkék: vélemény tolltartó

A bejegyzés trackback címe:

https://golyostoll.blog.hu/api/trackback/id/tr925676358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nattefrost9 2013.12.11. 20:12:41

Huh, ez az állapot NAGYON ismerős! Felnőtt embernek való, felvállalható ÉS használható tolltartót kapni gyakorlatilag képtelenség. Ezzel a problémával én is szembesültem; van olyan tolltartóm, amiben ugyan elfér minden, de általános iskola felső osztályán túl már nem felvállalható :} Azért itthonra, a gép mellé jó.
Meg elegáns, felnőttes és szép sötétkék kordbársony is van - de 1 db toll meg 1 db ceruza részére van benne rögzítő hely. Ilyen alapon már inkább a gyakorlóm kanálzsebébe teszem azt a két árva tollat.
Úgyhogy varrtam egy egyszerű kis tolltartót az egyik leselejtezett farmeremből. A legtöbben irigylik :}

Régen olyan jópofa kis tolltartókat lehetett kapni! Többfélét is beszereztem.
Megkérdezhetem, hogy Neked iskolás korodban milyen volt? :}

golyóstoll 2013.12.11. 20:52:49

Szerencsés vagy, hogy ilyen jól tudsz varrni! :)
A legelső tolltartómra nem emlékszem, de általános iskola nagy részében, és középiskolában egy Herlitz márkájút használtam, amin szabálytalan fekete vonalak között különböző színű részek voltak. Szerintem pont ugyanaz mint a mai Herlitz tolltartók (szendvics tolltartó, egy kihajtható klapnival), csak a mintája más. A Herlitz azért maradt meg, mert ez volt az egyetlen felirat rajta, és az évek során beleégett az agyamba. Mondjuk akkoriban azt hittem hogy Herbitz. Imádtam a szeptembert, mert mindig kaptam bele szép, új írószereket.
Az egyetemen lecseréltem egy sokkal kisebb, sárga henger formájúra, amit az EU csatlakozás alkalmából tízesével osztogattak, ingyen. Ez bár kissé megviselt, még mindig megvan, most a filctollaimat tartom benne itthon.

Gem 2014.02.07. 22:29:42

A fiamnak első és második osztályban volt egy kb. ugyanilyene, csak zöldben. Ahhoz képest, hogy nyúzta rendesen, nem ment szét (még meg is van eltéve), harmadikban csak azért kapott újat, mert a lányom akkor lett elsős, és kaptak mintában egyformát, színben különbözőt (Kockás fülű nyulas volt, azt kihagytad a rajzfilm-listából :-) ). Szóval van esélyed, hogy jó pár évig használd ezt a darabot. De ezek a rajzfilmesek nemhogy általános után, hanem már felső tagozaton sem vállalhatóak. A lányomnak van különben most egy olyan, ami majdnem a gyöngyvászon egy cipzárral fazon, de hajszálnyit nagyobb, és van benne egy lap kb. 5 gumival rögzíteni, alatta meg nagyobb hely az ömlesztett társaságnak. Ha hazajön és eljutok odáig, lefényképezem és elküldöm (meg megnézem a márkajelzését, ha van neki olyan - nem én vettem).

golyóstoll 2014.02.08. 08:56:33

@delorean81: Ez nagyon jól néz ki, és az ára is tetszik, köszi! Bár gyanítom ugyanaz lehet vele a gond, mint a mostanival, hogy ceruzákra van méretezve, és tollakkal feltöltve, esetleg nem lehet ilyen szépen feltekerni. :)

golyóstoll 2014.02.08. 08:58:25

@Gem: Előre is köszönöm a fényképet és az infókat! :)
Közben a remek tolltartómban a gumiszalag már el is engedett egy ponton, valószínűleg megunta hogy gyakran kicibálóm belőle az egyik túlságosan vastag tollat (uni PowerTank).

Gem 2014.02.25. 06:59:44

@golyóstoll: Nem felejtkeztem el az ígéretemről, csak őszintén szólva nem ez volt az első a to do listámon. Itt van pár fénykép: dl.dropboxusercontent.com/u/108871714/tolltarto.docx
A mintája ennek is gáz, de a majdnem egyszínűsége miatt kevéssé feltűnő, ezért is nem emlékeztem rá. A radírnak kitalált gumi jó a legvastagabb töltőtollnak is, a pici cipzáros zseb meg még egynek vagy kettőnek, a négy ceruzahely inkább csak vékonyabb tollaknak. És Herlitz ez is.

golyóstoll 2014.03.02. 23:02:06

@Gem: Köszi, jónak tűnik. Persze a mintát leszámítva :)

kirkkapitany 2016.08.03. 11:55:38

a töltőtollakat természetesen bőr tokban hordom, ha a táskámban viszem magammal, 2-3-4 sőt 6-12-es is létezik nagyon szép.
de tollbolondként ez azt jelenti hogy akár 3-4 tolltartóval is szaladgálok néha.
egy ideje szoktam rendelni a cultpens.com-ról , és ott fedeztem fel a nomadic ceruzatartóit. mindeféle méretben van, és van olyan, amiben van gumis tartó a szebb tollaknak, külön rekesz hegyezőnek, radírnak, vonalzónak stb. ajánlom mindenkinek mert nagyon jó a minőségük, bírják a gyűrődést.

www.cultpens.com/c/q/explore/product-type/storage/pencil-cases

golyóstoll 2016.08.03. 13:16:43

@kirkkapitany: Köszi a tippet, ha szétrongyoltam a mostani tolltartót, azt hiszem, beruházok egy ilyenbe.
süti beállítások módosítása