Golyóstoll blog

Golyóstollakkal, tollbetétekkel, és egyéb irodaszerekkel foglalkozó blog azoknak, akiknek nem mindegy, mivel írnak.

Friss topikok

  • golyóstoll: @Teréz_Pitykéz: Sajnos nem ismerek olyan zseléstollat, ami ebből a szempontból lényegesen jobb len... (2023.08.22. 22:03) Teszt: United Office Gel (LIDL)
  • golyóstoll: @Liu: Köszi a jelzést. Már én is találkoztam vele, de most a teljesség kedvéért bekerült az írásba... (2023.08.14. 22:50) Teszt és történet: ICO 70, ICO Scripto
  • golyóstoll: @Liu: www.volf-concorde.cz/eshop/163/kulickove-pero-concorde-classic-stribrne-4barevne.html?cookie... (2023.08.14. 22:45) Teszt: ICO Kaméleon
  • golyóstoll: Sic transit gloria mundi... (2023.03.10. 22:24) rOtring múzeum
  • bgakos: Kicsit vékony nekem a Jotter, nem kellemes vele írni, tudjátok esetleg, mennyivel vastagabb az XL ... (2023.01.05. 13:33) Teszt és történet: Parker Jotter

Választási toll

2015.04.21. 08:01 golyóstoll

Azt mondják, az emberek ma már szinte csak aláírásra használnak golyóstollat. Azonban négyévente minden arra jogosultnak kötelessége (lenne) legalább egy iksz behúzása erejéig a kezébe vennie a szavazófülkében erre rendszeresített íróeszközt.

valasztasitoll1-500.jpg

Az országgyűlési választások idején számos elmélet látott napvilágot arra vonatkozóan, hogy ezekben a tollakban olyan tinta található, amely egy idő után, vagy hő hatására eltűnik. A Cink a 2014-es választások alkalmával le is tesztelte, de órák után sem változott semmi a rajzukon. Azonban nyilván sokan észrevették, hogy a tinta színe nem kék, hanem lila.

Volt, aki a saját tollát vitte, vagy azért, hogy biztosra menjen, vagy mert iszonyodik az olyan dolgoktól, amit előtte már több százan megtapiztak, kétes tisztaságú kézzel. A legutóbbi önkormányzati választások idejéről emlékszem, hogy olvastam egy esetet, amikor valakit hazaküldtek, és nem szavazhatott a saját íróeszközével. Pedig valójában a választási törvényben semmilyen korlátozás nincs erre vonatkozóan, csak azt írják elő, hogy kell lennie egy tollnak a fülkében, illetve hogy az érvényes szavazathoz tollal kell két egymást metsző vonalat írni a karikába, de hogy a kettőnek ugyanannak kell lennie, azt egy szóval sem. (A szavazatszámláló bizottság tagjai azonban csak a hivatalos írószert használhatják, és nem is lehet náluk másik.)

Szóval, ha valamilyen oknál fogva a saját tolladdal akarsz szavazni, használhatod nyugodtan, de azért a biztonság kedvéért a helyedben nem mutogatnám, hanem csendben előszedném a fülke magányában, behúznám amit be kell, és elraknám.

valasztasitoll2-500.jpg

Szigorúan felhasználói szemmel nézve, a trikolór színeiben pompázó, nemzeti színű zsinór végére kötött csodatoll egy rém egyszerű, és igen olcsó ICO Olimpia típusú darab. Szerintem ez több okból is nagyon jó dolog. Az egyik, hogy mivel ezeknek az írószereknek a szerepe korlátozott, és mindenki csak rövid ideig használja, kifejezetten örülök neki, hogy egy filléres típust választottak, elvégre az árát adókon keresztül mi finanszírozzuk. A másik pedig, hogy dacára az esetleg sokkal olcsóbban beszerezhető kínai termékeknek, egy magyar vállalkozást támogatnak. Az ICO Olimpia nem hivatalos információim szerint nagyobb mennyiségben beszerezve jóval 100 Ft alatti áron vásárolható meg. (A 2002-es országgyűlési választásokon sajtóinformációk szerint 65 ezer darab, a 2014-es alkalmával 195 ezer golyóstollat vásároltak.)

valasztasitoll3-500.jpg

Szerencsére az egyik kedves olvasóm segítségével sikerült szereznem belőle egy teljesen új példányt a gyűjteményembe (köszi Attila!). Tehát ha valaki a képeket látva azt gondolta, hogy aljas módon a fülkéből tulajdonítottam el, azt el kell keserítsem, ez egy fel nem használt példány, amit a szavazás után valószínűleg kidobtak volna.

valasztasitoll5-500.jpg

Az érdekessége egyébként, hogy a tinta valóban lila színű. Még nem végeztem vele komolyabb teszteket, hogy megállapítsam, van-e valami különleges képessége, mondjuk kitörölhetetlen a papírból, vagy UV fény alatt fluoreszkál, de ami késik, nem múlik. Azt viszont én is tudom igazolni, hogy hosszú idő után sem tűnik el, sőt, nem is halványodik, és a színében sem vettem észre semmiféle változást. 

valasztasitoll4-500.jpg

A toll egy teljesen közönséges, fröccsöntött darab, benne egy jelzés nélküli X-20 szabvány betéttel. Azzal a plusz információval együtt kaptam, hogy nagyon kellemesen, ellenállás nélkül ír, de őszintén szólva én nem vettem észre semmi különlegeset. A műanyag test viszont sajnálatos módon már néhány szétszedés után megrepedezett.

A másik infó, amit kaptam hogy a betétben nevetségesen kevés tinta van, amit meg tudok erősíteni. Bár elméletileg ez egy teljesen használatlan darab, és alig pár sort firkáltam vele, a tollbetétet átvilágítva kevesebb mint 1 centiméternyi tinta látszik. Muszáj voltam elővenni egy másik ajándékba kapott, a 2014-es EP választáson használt - egyébként pontosan ugyanilyen típusú, és ugyanezzel a lila tintával író - golyóstollat, amiben szintén csak kb. 1,5 cm tintát találtam. Lehetséges, hogy ezért kellett belőle háromszor annyi, mint 2002-ben?

Ha valaki esetleg tudja a rejtélyekre a megoldást (Miért lila a tinta? Miért van ilyen kevés a tollbetétben?), köszönettel veszem, ha megosztja velünk.

4 komment

Címkék: választás golyóstoll

A bejegyzés trackback címe:

https://golyostoll.blog.hu/api/trackback/id/tr937382854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Landsmann 2016.02.21. 14:37:28

Nekem is van egy ilyen tollam. Kíváncsiságból megnéztem a tinta szintet. Betétben a rugótartó bütyök (nem tudom mi a pontos megnevezése) felső szintjénél van a tintaszint. Valóban lényegesen kevesebb van benne mint egy normál betétben. Gondolom azért, mert a választásokon x-eket vagy +-okat kell írni vele, nem regényt. :) Így magával a tintával is spóroltak. Gondolom választások után a lebonyolításban résztvevők úgyis haza viszik a tollak nagy részét. Nem hinném, hogy el kell vele számolni. UV-fényben semmi különös nem látszik a tintán, nem fluoreszkál.

golyóstoll 2016.02.21. 15:23:47

@Landsmann:
Logikusnak tűnik a gondolatod, hogy az ikszek miatt kevesebb a tinta. Az érdekesség kedvéért számolgattam, és igazad lehet.

Megmértem két új ICO X-20-as tollbetétet. Olyan 8,2 mm-nyi tinta van bennük, a műanyag cső kezdetétől számolva. (Azt nem tudom, hogy az írócsúcsban mennyi van, de gondolom lényegesen vékonyabb a furat benne, mint a tollbetét csöve.)

Az ICO közlése szerint az X-20-as tollbetétjükkel 2.500 métert lehet írni, tehát minden milliméternyi tinta olyan 305 métert jelent. A rugótartó bütyök (krimp) tetejéig 2,8 mm-t mértem, tehát a Móricka számításom szerint a Nálad lévő betétnek ~850 méter az íráshossza.

Ha egy szavazó 2 db 2x15 mm-es keresztet/ikszet ír, akkor összesen ~1.400-an szavazhatnak egy tollbetét használatával - ha senki nem ír üzenetet, vagy rajzolgat a lapra.

Az ország legnagyobb létszámú szavazóköre 5717 főt várt 2014-ben, és gondolom ott nem egy, és nem kettő szavazófülke volt, tehát simán beleférhet, hogy 100%-os elméleti részvételnél is a toll cseréje nélkül lemegy a szavazás minden fülkében - ha nem lopják el a tollakat.

Azért arra kíváncsi lennék, hogy milyen gyakran kellett a tollakat meghibásodás miatt (szétesett, kifogyott, tönkrement a hegye, stb.) cserélni.

Landsmann 2016.02.21. 16:10:04

@golyóstoll: Csak a pontosítás kedvéért, gondolom a 8,2 és a 2,8 mm az cm akart volna lenni, vagy 82 és 28 mm. :)
Gondolom inkább amiatt kellett cserélni a tollakat, mert lenyúlták. Pontosabban pótolni, nem cserélni. Én sem loptam, választáskor kaptam.
süti beállítások módosítása