Miért vegyek tollat magamnak, ha van egy rakás reklámtollam?
Való igaz, manapság viszonylag könnyen dobálnak az ember után céglogóval ellátott reklámtollakat, amiket ha elraksz, akkor szép gyűjteményt lehet összeszedni. Vitathatatlan, hogy ezek teljesen ingyen vannak, és bőséges mennyiség áll rendelkezésre. Viszont nagyjából ebben ki is merül minden előnyük.
Mint sok minden más esetben, itt is egy alapvető érdekellentét feszül közted, és a tollat adó cég között. A Te érdeked, hogy jól használható íróeszközt kapj. A cég érdeke, hogy a lehető legolcsóbb, nagy tömegben szórható reklámfelület álljon rendelkezésére. Ez az ellentét szüli a problémákat: mivel a cég fizet, az ő érdeke érvényesül, a Tiéd pedig háttérbe szorul.
Sajnos a legtöbb reklámtoll silány kínai tömegtermék, ennek minden hátrányával együtt. A kínai tollakkal pedig nem az a probléma, hogy Kínában készültek. Sőt, sok jó minőségű íróeszközt gyártanak Kínában. Az alapvető gond, hogy ezek a konkrét darabok a fillérekből előállított kategóriába tartoznak. Ez nem a gyártók hibája, ők csak alkalmazkodnak a vásárlókhoz, akik sokszor a legolcsóbbat keresik.
Egy népszerű típus (kép: emcadgifts.co.uk)
Általában semmi gond nincs a reklámtollakkal amikor megkapod, feltéve, hogy egyáltalán működnek. Egy részük ugyanis már a márkajelzés ráhelyezése előtt elérte tervezett életciklusának végét, hiszen valaki megvásárolta. Természetesen mint minden alapanyag esetében, a toll alkotóelemeinél is vannak minőségbeli különbségek, amelyek az árakban is megnyilvánulnak. Gondold végig, hogy egy 100 Ft-ba kerülő tollban (amely ár tartalmazza a reklámajándék készítő cég árrését, valamint az emblémázás költségét is) vajon ugyanazok a minőségű alkatrészek vannak, mint a boltban kapható, középkategóriás, 500 Ft-ba kerülő tollban?
Valószínűleg nem. Egy tollban az a jó (?), hogy minden részén lehet spórolni. Természetesen hagyományos golyóstollbetétet szerelnek bele, hiszen az a legolcsóbb. A golyót és a hegyet is gyárthatják olyan anyagból, amely kevesebbe kerül, és olcsóbban megmunkálható mint a volfrám-karbid, vagy a rozsdamentes acél. Nem gond, amíg nem írsz vele valamennyit, nem fogod észrevenni a különbséget. A hegy gyártása nem teljesen méretpontos, de hát üsse kavics, mert szintén használni kell egy darabig, hogy a golyó elkezdje ledarálni a foglalatot. Aztán csodálkozhatsz, hogy a toll egyszer csak nem ír tovább, vagy épp ellenkezőleg, ömleni kezd belőle a tinta. Az a tinta, amelyet a furfangos vegyészek állítanak elő, és egyáltalán nem mindegy hogy milyen oldószert, és milyen színezéket tartalmaz. Az a jobbik eset, ha csak egyszerűen büdös. Majd megszokod. Ha szerencséd van, akkor viszont nem kell sokáig elviselned, mert hipp-hopp beszárad. Semmi gond, legalább nem folyik! Probléma megoldva.
Természetesen vehetsz a remek, márkajelzéssel ellátott tolltestbe új betétet. A kérdés, hogy van-e értelme. A tolltest többnyire hitvány, vékony műanyag, amely megsárgul, lekopik, a gumi fogórész pedig magától megsemmisül. Egy ilyen tolltestet pedig nem tisztel meg azzal az ember, hogy betétet cserél. Miért tenné?
Ki az, aki üzleti tárgyalásra, vagy más komolyabb helyre olyan tollat visz, amelyen egy másik cég emblémája éktelenkedik, és kockáztatja, hogy emiatt kinézzék onnan? Félreértés ne essék, nem gondolom, hogy érdemes a tollakra presztízs termékként tekinteni, de ugyanúgy ahogy állásinterjúra nem mész egy sörmárka logójával ellátott pólóban, úgy gondolom az íróeszköz tekintetében is lehetsz némileg igényesebb. (Mondjuk abban az országban, ahol egy rakás ember önként telematricázza az autóját némi aprópénz reményében, nem biztos hogy ez mindenkinek fontos szempont.)
Egy fokkal jobb, amikor minőségi, bolti forgalomban egyébként is kapható tollakat látnak el cégjelzéssel. A gyártók nagy része ki tud szolgálni ilyen igényeket, hirtelen példaként a Pilot G2 típus ugrik be, amelyet láttam már a klipszen a normál felirat helyett cégjelzéssel. Ezeknek az osztogatása ugyan több pénzbe kerül a cégek számára, de fel kell ismerni, hogy egy ilyen eszközt az ember tovább tud használni, és valószínűleg megfontolja, hogy amikor kifogy, új betétet vásárol bele. Az eredmény, hogy a céglogót tovább hordozza, tehát hosszú távon a hirdetőnek kifizetődő lehet.
Pilot G2 reklámfelületei (kép: pilotpen.eu)
Visszatérve az írás elején említett érdekellentétre, szerintem érdemes megfontolni, hogy a cégek a reklámfelületet valami olyasmivel támogassák meg, amely a felhasználó számára értéket képvisel. Hozzáteszem, egyáltalán nem értek a marketinghez, szóval lehet hogy sületlenségeket beszélek.
Az utolsó csoport, amire természetesen nem vonatkozik az írás, a céges ajándékok. Ezek jelentősen kisebb tételben vásárolt, jellemzően üzleti partnereknek, vagy dolgozók jutalmazására szánt felső kategóriás tollak. Ezekben az esetekben költségesebb, de kreatívabb megoldásokat is alkalmaznak a céglogó felhelyezésére, például gravírozást, vagy a toll gyártása során klipszre applikált 3D matricát.
Logózott Parker Jotter Special (kép: emcadgifts.co.uk)
Ez esetben egyetlen problémát látok: ha a megajándékozott használni kezdi az íróeszközt, és azon céglogó található, az könnyen kelthet visszatetszést a munkatársak körében. Ezért tapasztalataim szerint ezek az ajándékok legtöbb esetben a családtagokhoz, rokonokhoz kerülnek, akik ha nem tudnak mit kezdeni vele, legfeljebb feltöltik a Vaterára.
Frissítés: Az írás elkészülte után találkoztam az egyik korrekt minőségű reklámtollakat gyártó céggel, melyről ítt számolok be részletesebben. Valamint meg kell jegyeznem, hogy az ICO pomázi gyárában is számos különféle reklámtoll készül, hazai gyártású tollbetéttel szerelve.