Golyóstoll blog

Golyóstollakkal, tollbetétekkel, és egyéb irodaszerekkel foglalkozó blog azoknak, akiknek nem mindegy, mivel írnak.

Friss topikok

  • Antolion: Csak egy érdekesség: lehet, hogy véletlen, de a méltán ismert s 16 évadot megért CSI-sorozatban a ... (2024.04.02. 22:52) Teszt: Zebra F-301
  • golyóstoll: @Teréz_Pitykéz: Sajnos nem ismerek olyan zseléstollat, ami ebből a szempontból lényegesen jobb len... (2023.08.22. 22:03) Teszt: United Office Gel (LIDL)
  • golyóstoll: @Liu: Köszi a jelzést. Már én is találkoztam vele, de most a teljesség kedvéért bekerült az írásba... (2023.08.14. 22:50) Teszt és történet: ICO 70, ICO Scripto
  • golyóstoll: @Liu: www.volf-concorde.cz/eshop/163/kulickove-pero-concorde-classic-stribrne-4barevne.html?cookie... (2023.08.14. 22:45) Teszt: ICO Kaméleon
  • golyóstoll: Sic transit gloria mundi... (2023.03.10. 22:24) rOtring múzeum

Melyik golyóstoll ír a világűrben?

2014.01.29. 09:07 golyóstoll

A tollkedvelők körében nagy ismertségnek örvend a Fisher Space Pen űrtoll, amelynek egyik jeles képviselőjével már foglalkoztam ebben, a gyártásával pedig ebben az írásban. Az érdeklődésemet azonban már korábban felkeltette valami, amit egy-két helyen megjegyeznek a túlnyomásos tollakkal kapcsolatban, mégpedig hogy minden vélekedéssel ellentétben, a hagyományos golyóstollak is működnek súlytalanságban.

Ez bár szöget ütött a fejembe, különösebben nem foglalkoztam vele, megbízható forrás hiányában. Nem tudom, hol járhatott az eszem, ugyanis a forrás végig a szemem előtt volt: A magyar Wikipedián, az űrtoll szócikkben ugyanis a téma kapcsán hivatkoznak Pedro Duque spanyol űrhajós naplójára,

Pedro Duque (kép: spacefacts.de)

Sajnos a link már nem működik, de a napló megtalálható ezen a címen. Az alábbiakban a releváns rész fordítását olvashatjátok.

2003. október 23. Ezeket a sorokat a Soyuz-on írom, egy filléres golyóstollal. Miért lényeges ez? Nos, már 17 évet töltöttem különböző űrprogramokban, ebből 11 évet űrhajósként, és mivel mindig ezt mondták, azt hittem, hogy a hagyományos golyóstollak nem működnek az űrben.

Azt mondták, "a tinta nem folyik le". Meg azt, hogy "próbálj egy darabig fejjel lefelé írni golyóstollal, és majd meglátod".

Az első űrutazásomra azokból a nagyon drága túlnyomásos betéttel szerelt tollakból vittem, mint a többi Shuttle űrhajós. De később, láttam, ahogy a Soyuz kiképzőm összekészítette a dokumentációt a repüléshez, és egy zsinegre fűzött hagyományos golyóstollat rakott el, hogy majd azzal fogunk írni az űrben. Látva a meglepődésemet elmondta, hogy az oroszok mindig is golyóstollakat használtak.

Úgyhogy én is fogtam az egyik golyóstollat, köszönet érte az Európai Űrügynökségnek (mert mi van, ha az oroszoké mégiscsak különleges), és tessék, itt van, működik, nem is folyik, vagy ilyesmi. Néha ha az ember túl óvatos, akkor nem is próbálkozik, így a dolgok túlbonyolódnak.

Mivel jómagam híján vagyok komolyabb fizikai tanulmányoknak, várom az elméleteket a hozzászólások között.

1 komment

Címkék: világűr súlytalanság golyóstoll fisher soyuz space-pen pedro-duque

A bejegyzés trackback címe:

https://golyostoll.blog.hu/api/trackback/id/tr985787637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kirkkapitany 2016.08.03. 11:48:44

lehet hogy fisher betét volt benne parker adapterrel :-)
süti beállítások módosítása