Golyóstoll blog

Golyóstollakkal, tollbetétekkel, és egyéb irodaszerekkel foglalkozó blog azoknak, akiknek nem mindegy, mivel írnak.

Friss topikok

  • Antolion: Csak egy érdekesség: lehet, hogy véletlen, de a méltán ismert s 16 évadot megért CSI-sorozatban a ... (2024.04.02. 22:52) Teszt: Zebra F-301
  • golyóstoll: @Teréz_Pitykéz: Sajnos nem ismerek olyan zseléstollat, ami ebből a szempontból lényegesen jobb len... (2023.08.22. 22:03) Teszt: United Office Gel (LIDL)
  • golyóstoll: @Liu: Köszi a jelzést. Már én is találkoztam vele, de most a teljesség kedvéért bekerült az írásba... (2023.08.14. 22:50) Teszt és történet: ICO 70, ICO Scripto
  • golyóstoll: @Liu: www.volf-concorde.cz/eshop/163/kulickove-pero-concorde-classic-stribrne-4barevne.html?cookie... (2023.08.14. 22:45) Teszt: ICO Kaméleon
  • golyóstoll: Sic transit gloria mundi... (2023.03.10. 22:24) rOtring múzeum

Teszt: HB töltőceruza hegy összehasonlítás

2017.03.22. 07:43 golyóstoll

Úgy egy éve lomolás közben valamelyik dobozban ráakadtam egy pici kék tubusra. Eltéveszthetetlen formája alapján azonnal ráismertem a Staedtler Mars Micrograph ceruzahegy csomagolására, amit általános iskolában használtam. Különösen jót mulattam a dobozon átlósan kiírt, rendkívül hitelesnek tűnő "SUPER" feliraton.

regiceruzahegy-500.jpg

Rögtön eszembe is jutott rengeteg emlék arról, ahogyan ültem az íróasztalnál, és próbáltam a házi feladatot megoldani, de minduntalan eltörtem a hegyet az édesapámtól kapott Tikky ceruzával. Minél többször tört el, annál idegesebb lettem, és annál könnyebben tört következő alkalommal. Valamiért mégis szerettem a kis kék tubusokat, és különösen élveztem amikor az apró kupakot kipattintva szertartásosan rakosgathattam a ceruzába a hegyeket.

Ugyanebben a dobozban találtam rá két ICO Micrograph, valamint egy rOtring Tikky és egy Pentel Hi-Polymer tubusra, amiket úgy rémlik, már nagyrészt középiskolában használtam. Kétségkívül már akkor is szerettem kísérletezni, és ahogy a képen is látszik, végül az ICO hegy mellett tettem le a voksomat, amit kisdiákként éveken keresztül szorgalmasan vásároltam anélkül, hogy tudtam volna mi az az ICO, vagy mit jelent a B betű a csomagoláson. (Milyen hasznos lett volna, ha találok egy blogot, ahol mindezt leírja valaki érthető módon? Persze akkoriban még igencsak gyerekcipőben járt az Internet.)

Szerencsére ma már komolyabb anyagi források állnak rendelkezésemre, és én döntök arról, hogy tollat vagy ceruzát használok. Fenyegetőztem már vele, hogy többet foglalkozom majd ceruzákkal, így, hirtelen vonzóvá kezdett válni, hogy a töltőtollakkal és grafitceruzákkal való kitérők után újra kipróbáljam, milyen huzamosabb ideig töltőceruzát használni. Azonban ez rögtön felvet egy igen fontos kérdést:

Milyen ceruzahegyet vásároljak?

Persze nem vagyok a ceruzáknak semmiféle szaktekintélye, sőt, sokkal többször használok golyóstollat. De nagyon kíváncsi vagyok, hogy van-e különbség az egyes ceruzahegyek között, és ha igen, mennyire markáns. A különféle termékek kipróbálásának érdekessége mellett lejegyzem a tapasztalataimat, így már Neked sem kell a próbálgatással bíbelődnöd.

Mivel az írásra használatos hegyekre kívántam koncentrálni, így az erre ajánlott HB keménységet, és a legnépszerűbb, 0,5 mm-es hegyvastagságot választottam az összehasonlítás alapjául.

hb05hegyek-500.jpg

Tesztalanyok:

  • Staedtler Microcarbon 0,5 HB: A csomagolás és a név kissé megváltozott, de úgy tűnik, töretlenül népszerű termék. (Létezik 12 szálas tubusban is, de azt nem találtam a boltokban.)
  • Stabilo 0,5 HB: Ez a hegy a többitől eltérően 75 mm hosszú. (A többi 60 mm-es.)
  • rOtring Tikky 0,5 HB: Mivel Magyarországon szinte mindenki rotringceruzának hívja a töltőceruzákat, azt hiszem, senkinek sem kell bemutatnom. Magam is használtam, ahogy az első képen látható.
  • Faber-Castell Super-Polymer 0,5 HB: A Faber-Castell kiváló ceruzákat gyárt, ez pedig az általuk forgalmazott prémium hegy.
  • uni UL-1405 0,5 HB: Tudomásom szerint az egyetlen Magyarországon kapható uni hegy. (Az uni a Mitsubishi Pencil márkaneve, tehát alapvetően egy ceruzagyárról van szó.)
  • ICO Micrograph 0,5 HB: Nagy kedvencem volt annak idején az ICO által forgalmazott grafitbél. Teljesen új csomagolásban kapható. Meglátjuk, hogy teljesít.
  • Pentel Super Hi-Polymer 0,5 HB: A Pentel világhírű a töltőceruzáiról, ez pedig a középkategóriás termékük.
  • Faber-Castell 0,5 HB: A Faber-Castell által gyártott, "normál" minőségű ceruzahegy.
  • Pentel Ain Stein 0,5 HB: A Pentel forradalmi újdonságokat ígérő felső kategóriás hegye.
  • +1: Noname kínai 0,5 HB: Semmit sem tudok róla, hogy kerülhetett ide?
  • +2: Lyreco 9898 0,5 HB: A feleségem kedvence, szintén 75 mm-es hegy.

 

Minden felsorolt hegy kapható Magyarországon. Persze, tudom, hogy rengeteg olyan is elérhető, ami itt most nem szerepel. Ennek több oka is van, az egyik, hogy a kíváncsiságomnak anyagi korlátai is vannak, a másik pedig az idő végessége. A beszerzési módszer egyszerű volt: az utóbbi évben bármikor, amikor papírbolt közelében jártam, vettem egy dobozzal az ott tartott márkás ceruzabetétek közül.

Jogos kérdés, hogy miért került be két-két termék a Faber-Castell és a Pentel kínálatából. Nos, kifejezetten szívesen szerepeltettem volna más gyártóktól is egyszerre töbféle hegyet, ha például van egy "prémium" és egy "mezítlábas" kategóriába pozícionált termékük, de nem találtam ilyet. A Faber-Castellből valamiért a bolttól függően mindig vagy az egyik vagy a másikfélét találtam. A Pentel-ből azonban azon a pár helyen, ahol kapható, csak a Super Hi-Polymert tartják, pedig a magyarországi importőrnél elérhető az Ain Stein változat is, melyről a külföldi felhasználók jó véleménnyel vannak. Kíváncsi voltam ennek megalapozottságára.

pentelainstein-500.jpg

A teszt legjobbja valóban bírja a gyűrődést (rajta 25 x 200 Ft, azaz közel negyed kilogramm súly!)

Eredetileg csak az általam jól ismert, márkás termékek közül terveztem kipróbálni 10 félét, de aztán találtam az egyik fiók mélyén egy (vonalkódja alapján kínai) márkajelzés nélküli, bontatlan doboz hegyet, és érdekességképpen betettem a többi közé. A csomagolás kísértetiesen hasonlít a Victoria márkájú grafitbél dobozához, mely a a Corwell nevű nagykereskedés sajátmárkás terméke. De mivel tényleg nincs rajta semmi felirat, ezért nem merem biztosan állítani, hogy a kettő egy és ugyanaz.

Jó ideje törpöltem már ezen a teszten, mikor a feleségem elpanaszolta, hogy az egyik általam igen jónak gondolt, márkás hegy, melyet korábban a kedvenc töltőceruzájába tettem, az ízléséhez képest túlságosan sötét vonallal ír. Elő is kotort valahonnan, még a középiskolás éveiből származó viharvert tubust, hogy inkább annak tartalmából használna egyet. Úgy látszik nem csak én vagyok ilyen mániákus, hogy megőrzöm ezeket. Márkajelzés ezen sincs, csak egy apró alma logó, de a cikkszám alapján kétségkívül a Lyreco által forgalmazott hegyről van szó. Ezek után kíváncsiságból ezt is szerepeltettem, 11-dikként. 

Hogy egyenlő esélyekkel induljon minden résztvevő, először is szükségem volt 11 darab egyforma töltőceruzára. De hát ki az a lökött, akinek van otthon 11 teljesen ugyanolyan cer...

hb05ceruzak-500.jpg

Áh, inkább ne is mondj semmit. Annyit azért elárulok, hogy ezek magyar gyártású PEVDI PAX MGP nyomósirónok, a szokványos "MG" jelölés nélküli klipsszel szerelve. A szerkezet egyszerű és igénytelen, pontossága pedig hagy némi kívánnivalót maga után, de ehhez a teszthez tökéletesen alkalmas.

Hogy valóban előítéletekből mentes, objektív véleményt tudjak formálni, természetesen vaktesztet végeztem. Bájos segítőm (azt mondta, hogy ezt írjam) helyezett el a 11 féle töltőceruza hegyből egy-egy szálat az előre megszámozott ceruzákba, majd magának felírta, hogy melyik hegy melyikbe került. A próbák során így fogalmam sem volt, hogy éppen mit használok, és ez csak a pontozás befejezése után derült ki.

Négy különböző próbát végeztem, melyek a következők voltak:

  1. A hegy tartósságát úgy próbáltam meg értékelni, hogy X-eket rajzoltam úgy, hogy a hegyből pontosan két gombnyomásnyival kezdtem. A hegy teljes elfogyásáig megtöltött négyzetek száma alapján próbáltam következtetéseket levonni. Ez ugyan számomra kevésbé lényeges szempont egy hegy értékelésénél, de mégis szerettem volna valahogyan mérni.
  2. A grafit törésállóságánál kipróbáltam, hogy 3 gombnyomásnyi heggyel sikerül-e az aláírásomat leírni anélkül, hogy eltörne. Utána addig nyomogattam egyesével a hegyet kifelé, amíg már nevetségesen hosszú nem volt nem roppant el írás közben. (Azért aláírással próbálkoztam, mert azt biztosan hasonlóan tudom leírni több alkalommal is. Gyanúm beigazolódott, mert általában ugyanannál a résznél törtek a hegyek.) A törésállóság fontosabb szempont számomra, mert a könnyen töredező hegyet rendkívül bosszantónak találom.
  3. A radírozhatóság vizsgálatánál megpróbáltam a radírt hasonló erősséggel odanyomva, egyetlen radírozással eltávolítani az írást. Ehhez Stabilo Exam Grade radírt használtam. Szerintem fontosabb, hogy egy hegy jól radírozható legyen, mint hogy mennyire gyorsan fogy, de egyébként nem létkérdés. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy egy jó minőségű radír három-négy radírozással könnyen eltávolítja bármelyik hegy nyomát.
  4. A szubjektív teszt során írogattam egy darabig a ceruzákkal, és próbáltam azt megállapítani, hogy milyen sötét a vonal színe, mennyire akadásmentesen siklik a hegy a papíron, és úgy általánosságban igyekeztem megtippelni, hogy szeretném-e használni a hegyet mindennapokban. Értelemszerűen ezt gondolom a legfontosabb szempontnak az értékelés során.

 

hb05munka-500.jpg

Ennyi bevezető után gondolom mindenki arra kíváncsi, hogy melyik a legjobb töltőceruza hegy?

Íme a tapasztalataimat leíró táblázat:

Termék neve Tartósság Törésállóság Radírozhatóság Szubjektív vélemény
rOtring Tikky gyenge közepes puhán, sötéten ír, de nagyon maszatolható
Noname kínai gyenge közepes gyenge írás közben nyiszorog, bosszantó
ICO Micrograph gyenge közepes gyenge sötéten fog, de könnyen maszatolódik
Pentel Ain Stein legjobb nagyon simán ír, talán egy kicsit világos
F-C Super-Polymer közepes kicsit ragad a papírhoz, túl világosan fog
F-C sima közepes nagyon ragad a papírhoz, kellemetlen
Staedtler Microcarbon közepes közepes jó vele írni, lehetne ez az etalon
Lyreco 9898 legtartósabb gyenge szárazon ír, nagyon világosan fog, törik
uni közepes kiváló jól csúszik, puhán ír, kellemes
Stabilo közepes közepes nagyon jó, szép sötéten ír
Pentel Super H-P kiváló nagyon jó, lassan kopik

 

Sajnos a mérések pontosságát illetően vannak kétségeim, hiszen nincsen semmiféle specializált mérőműszer a birtokomban. A konkrét pontszámokat, és az abszolút sorrendet ezért nem szeretném publikálni. Ezen kívül a szubjektív tapasztalataimat egyáltalán nem vagyok képes számokba önteni. Szóval tekintsétek úgy, hogy a következő táblázat jelentősége csak annyi, hogy véleményem szerint mennyire jól használhatók az egyes ceruzahegyek.

Nem venném meg Lyreco 9898
Megfelelő ICO Micrograph, F-C sima, Noname kínai
rOtring Tikky, Staedtler, Stabilo, F-C Super-Polymer
Kíváló Pentel Super H-P, uni
Tesztgyőztes Pentel Ain Stein

 

Kedves olvasóm, ha szeretnéd felhasználni a kapott eredményeket, még egy teendőd van, amit nyugodtan tekinthetsz házi feladatnak. Figyelembe kell venned a különböző termékek árait. Úgy gondolom, a tesztben született eredmény magáért beszél, és ismét kiderült, hogy azt kapod, amiért fizetsz. De nem mondanám, hogy nem okozott meglepetéseket az eredmény. Volt olyan hegy, amit eddig jobbnak gondoltam, és van olyan, aminek kellemesen csalódtam a megtapasztalt ár/érték arányában. 

 

hb05kozeli-500.jpg

Sajnos több olyan ceruzahegy is van, amelyről különböző internetes fórumokon ódákat zengenek, de egyszerűen nem találtam hazai beszerzési forrást. Ide tartozik például az uni Nano Dia, amely nanoméretű gyémántrészecskéket tartalmaz a törésállóság növelérésre, vagy a Pilot Eno G, amely a lehető legfinomabbra darált tiszta grafittal kíván hódítani. Bár mindegyiket nagyon szívesen kipróbáltam volna, de úgy gondolom, nem éri meg velük foglalkozni, hiszen a hazai kínálat is láthatóan elég széles. (Valamint úgy tűnik, ezek nélkül is igen hosszú időre elláttam magam tartalék ceruzaheggyel...)

Minden véleményt és javaslatot szívesen fogadok. Érdeklődés esetén nem kizárt, hogy sort kerítek még hasonló tesztekre.

Az írás elkészítéséhez nyújtott segítséget maximálisan köszönöm a ceruzák tapasztalt hobbi-szakemberének, pencilguy-nak.

11 komment

Címkék: ceruza töltőceruza

A bejegyzés trackback címe:

https://golyostoll.blog.hu/api/trackback/id/tr4112175676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dinsdale 2017.04.04. 12:04:28

Köszönöm! Éppen a napokban töltöm fel a készletem, nagy segítség volt ez a teszt:
Eddig a legjobban bevált a Staedtler Microcarbon, de (ha elérhető) rámozdulok a tesztgyőztesre, mert kíváncsi lettem. :)
Viszont, amiért -ha kell- akár komoly energiákat mozgósítok, mert a sötétebb, lágy érzetű grafit a gyengém, az a Stabilo!

Úgy tudom, a Staedtler Microcarbon 0,5 már létezik piros (és lehet, hogy más színben is?) Ha sikerülne kipróbálnod akkor (banális, de kihagyhatatlan szójáték következik) érdekes színt hozna a kategória bemutatásában.

golyóstoll 2017.04.04. 14:16:54

@Dinsdale: Nagy örömömre szolgál, hogy hasznos volt az írás.

A Staedtlerből valóban létezik színes (piros, kék, zöld). Sajnos még egyiket sem volt alkalmam kipróbálni, az olvasott vélemények szerint azonban nem túl intenzívek a színek.

golyóstoll 2017.04.04. 14:18:30

@Dinsdale: Ha a sötét vonalakat kedveled, érdemes kipróbálni a Tikky-t és az ICO Micrograph-ot is. De a Stabilo valóban igen jó ár/érték arányú.

Dinsdale 2017.04.04. 20:23:59

@golyóstoll: Igen, egy ideig használtam Tikky-t, de bármilyen fanatikusan imádom a Tikky special-okat (szigorúan első széria, W. Germany felirattal :)) legalább ennyire szeretem, ahogy krémesen kenődik a papírra a rOtring grafit, de folyton összekeni a szemközti lapokat, ami elég kényelmetlen.
Ezért is örültem, hogy ajánlottál más sötét HB-ket. ;)

Viktor Mónus 2018.01.25. 23:32:57

Örülök, hogy ráleltem a blogodra!
HB tekintetében alaposan körbejártad a témát, le a kalappal! Élvezetes volt végigolvasni. Én Rajzolás okán próbálgattam a puhább hegyeket és ott a jó öreg Tikky 2B hegy vitte a prímet. És azóta is viszi, imádok vele rajzolni. Ki tudja hány dekát csúsztattam már le a cerka torkán. Siklik a papíron, puhasága megfelelő, selymes felületet ad, homogén összetételű, nincsenek csomós részek benne. Úgyszolván simogatja a papírt. Akár a szénrajz esetén a 2B-nél is (pláne a Tikky hegyek "zsírossága", kenődékenysége miatt) nem árt fixatívval lefújni az ezzel készült rajzokat. Nagyon jók még a puha Faber hegyek is, de a rOtring márkával bevallom elfogult vagyok. Uni 2B emlékeim szerint hitvány. Az ICO 2B számomra kemény, karcos...és csikorog a papíron. (mintha keményebb lenne a kelleténél)

golyóstoll 2018.01.29. 22:30:32

@Viktor Mónus: Ez a zsíros-olajos érzés teljesen átjött a HB minőségű Tikkynél is. Fura, hogy egy alapvetően műszaki rajzolásra kitalált ceruzát, és hegyet ilyen jól tudsz használni a művészethez :)
Vastagabb grafithegyeket is használsz? Abból mi a kedvenced?

Viktor Mónus 2018.01.30. 11:23:47

@golyóstoll: Ma vettem 2B-s Faber hegyet. Emlékeim nem csaltak: Mintha sötétebb lenne a rOtringéhoz képest, ami most nagyon tetszik. Készítek a Faberrel egy részletgazdag grafikát, akkor derül ki, igazán hogy miben más a hegy. Csak 0,5mm-es méretű hegyekkel dolgozok, ha grafitról van szó. Próbálkoztam 0,35-ös vastagsággal, de tudtommal a B a legpuhább ebben a tartományban, és annyival nem ad többet, mint a 0,5mm. Ha úgy tetszik "játszok a hegy élével". A letompult rész a tónust adja, az eközben fenődő él pedig a vékonyabb kontúrokat.
Akvarellel, tussal (rOtring Isograph, 0,1mm), különböző golyóstollakkal (Zebra, Uniball) szeretek még mostanában dolgozni. Ha érdekel miket, íme:
monusviktor.blogspot.hu/
Vigyázat, beteg-groteszk képek!

golyóstoll 2018.01.30. 12:19:57

@Viktor Mónus: Ó, már régen megtaláltam a neved alapján :) Bár képileg nem az én világom, de a technikát tudom értékelni.
Faber-Castellből a simát vagy a Super Polymert vetted?

Viktor Mónus 2018.01.30. 12:37:53

Azt hiszem a supert...majd lecsekkolom, mert most nincs nálam. A grafitrajzok egyetlen hátulütője, hogy egy fakó, jellegtelen valami élőben...legelábbis messzebről. Viszont álom vele dolgozni. A finom kis részletek radírozása viszont nem mindegy mivel történik. rOtring márkahűségem okán Tikky radírokat szeleteltem egy időben. Nemrégiben viszont olyan eszközre bukkantam, amit minden hasonszőrű figurának bátran tudok ajánlani:
Tombow Mono Zero a mechanbikus radír neve, aminek negyon kis, 2mm-es átmérője, és kiváló minősége szépen szedi a grafitot. És most látom, hogy neon színekben is lehet kapni, én meg úgy tudok rajongani az ilyenekért, mint a gyerekek, úgyhogy kénytelen-kelletlen rendelni fogok!

golyóstoll 2018.01.30. 12:51:43

@Viktor Mónus: Tavaly majdnem belevágtam egy radír összehasonlításba, de aztán elment másra az idő. Mondjuk Tombow Mono radírom pont nincs, de az összes többi japán radír amit próbáltam, csúcs.

Viktor Mónus 2018.01.30. 13:32:41

@golyóstoll: Nálam szempont immár, hogy mechanikus legyen. Szintén japán szerszám az Uni Auto Eraser...Vaskosabb, de a hatékonysága kiváló, és sok helyen lehet kapni. Nálam az végzi a durva munkát nagyobb felületeknél.
A mecha-, motoros radírok közt is láttam egész vékonyakat (Derwent, Faber...), de szkeptikus vagyok, ahhoz pedig túl drágák, hogy a fiókban kikötve álljanak.
süti beállítások módosítása